Packdesign ID logo

Yritys     //     Palvelut     //     Portfolio     //     Luennot     //     Mediassa     //     Yhteys     //     EN

Sulje

Lemon Juice & Glycerine -pakkausuudistuksen haasteet:
Pakkauksen tulee sekä erottua myymälässä että kaunistaa kotia

Transmeri - Lemon Juice & Glycerine pakkausuudistus - Ryhmäkuva

Myymälässä pakkaus toimii parhaimmillaan tehokkaana mediana nostaen esille sekä brändin että eri tuotteet niiden omine argumentteineen. Kotimainen Lemon Juice & Glycerine on uudistanut pakkauksiaan, koska myymälöissä tehdyn visuaalisen ympäristöanalyysin mukaan brändin myymäläerottuvuus sinänsä oli hyvä, mutta brändin sisällä eri tuotteiden erottuvuus oli huono. Pakkauksien haluttiin myös miellyttävän koko perhettä, kodin vaativintakin sisustajaa myöden. Uudet pakkaukset tulevat myymälöihin huhtikuussa 2013.

Kotimainen Lemon Juice & Glycerine -tuotemerkki on tarjonnut sitruunaterapiaa suomalaisten käsille jo yli 60 vuoden ajan. Viime vuonna brändi uudisti mainonnan ilmettään ja laajensi tuotevalikoimaansa.

”Lähdimme uudistamaan pakkauksia parantaaksemme niiden myymälätoimivuutta. Ongelmana oli, että kuluttaja tunsi hyvin brändin käsivoiteen, mutta huonosti muita rinnakkaistuotteita. Lemon Juice & Glycerine -tuotteet näyttivät myös liian samalta eivätkä niiden erot nousseet riittävästi esille”, kertoo tuotepäälllikkö Terhi Lahti Oy Transmeri Ab:stä.

Lemon Juice & Glycerine -pakkausuudistus - käsivoiteetPakkausuudistuksen ensimmäisenä haasteena oli erottavien visuaalisten tekijöiden tuominen pakkauksiin siten, että kuluttaja kiinnostuisi tutun voiteen lisäksi Lemon Juice & Glycerine -sarjan muista tuotteista tinkimättä kuitenkaan brändin yhtenäisyyden voimasta. Transmeri lähti selättämään tätä haastetta yhdessä kokonaisvaltaiseen pakkaussuunnitteluun keskittyvän designtoimisto Packdesign ID:n kanssa.

”Tekemiemme kuluttajatutkimusten pohjalta tiedämme, että pakkauksen myymälätoimivuuden kannalta tärkeitä asioita ovat pakkausviestien selkeys, tehokkaat värit ja suurikokoiset tekstit. Toisaalta laadukkaan mielikuvan rakentaminen vaatii yksityiskohtia”, kertoo Packdesign ID:n toimitusjohtaja Maija Olkkonen-Seppo. ”Uusien Lemon Juice & Glycerine -pakkauksien design on kokonaisuus, jossa hienostuneet ja huolellisesti viimeistellyt yksityiskohdat ovat balanssissa selkeiden, yksinkertaisten elementtien ja typografian kanssa. Rakensimme kaiken kaikkiaan modernimman, raikkaamman ja iloisemman pakkausilmeen, joka elävöittää brändiä”, Olkkonen-Seppo kuvailee uudistustyön lopputulosta.

Lemon Juice & Glycerine -logo sai uudistuksessa oman uuden muodon aikaisemman mustan palkin sijasta. Samalla brändin ytimessä ja tarinassa oleva sitruuna liitettiin pakkauksissa osaksi itse brändilogoa. Näin bränditason elementit vahvistavat toisen toisiaan ja eri tason viestit ovat selkeämmät.

Tässä projektissa pidettiin erityisen tärkeänä myös pakkauksen visuaalista miellyttävyyttä kotona osana sisustusta. Pakkauksista haluttiin suunnitella sellaiset, että niitä pitäisi mielellään esillä kotona ja ne miellyttäisivät vaativampaakin silmää. Näin toisena designhaasteena olikin visuaalisen myymälätehokkuuden ja erottuvuuden sekä esteettisen miellyttävyyden yhdistäminen siten, että kummastakaan ei tingitä. Uusiin pakkauksiin luotiin iloisuutta mm. kaarielementtien avulla. Tuotteiden keskinäistä erottuvuutta tuodaan esille tunnusvärielementeillä ja piirroskuvilla, jotka antavat pakkauksille luonnollista käden jälkeä ja hienostuneita yksityiskohtia modernin ilmeen vastakohdaksi.

Lisätietoja:

Terhi Lahti, tuotepäällikkö, Oy Transmeri Ab, puh. (09) 4765 0274, terhi.lahti[at]transmeri.fi
Maija Olkkonen-Seppo, toimitusjohtaja, Packdesign ID Oy, puh. 010 322 7791, maija[at]packdesignid.fi

Viestintä, tuotteet: Satu Sairanen, viestintä- ja PR-toimisto Success Story Oy, puh. 040 540 7020, satu.sairanen@success-story.fi

Lemon Juice & Glycerine -pakkausuudistus - Vaahtosaippuat
Lemon Juice & Glycerine on kotimainen ihonhoidon brändi, joka on lanseerattu vuonna 1952. Tuotevalikoimaan kuuluu käsivoiteita ja -saippuoita sekä jalkavoide. Tuotteet sisältävät runsaasti hoitavaa glyseriiniä ja tuoksuvat raikkaan sitruunaisilta. Lemon Juice & Glycerine -tuotteet valmistetaan Suomessa, ja siitä merkkinä tuotteista löytyy Avainlipputunnus. www.ljg.fi

Oy Transmeri Ab on suomalainen perheyritys, jolla on pitkät perinteet onnistuneiden tuotelanseerauksien ja merkittävien markkina-asemien luomisessa. Pitkäjänteinen toimintatapamme ja paikallismarkkinoiden asiantuntemuksemme mahdollistavat kilpailukykyisten brändien menestymisen. Olemme luoneet yhteistyökumppaneidemme kanssa tuhansille tuotteille vankan aseman Suomen ja Baltian markkinoilla. www.transmeri.fi